Hadet på badet…

31 Mar

image

Bilde 1: Se jeg er flau og Emi er snurt på sine medpelsingers vegne. Bilde 2: Jeg henger ut miljøsnikene og tar avstand


Forrige innlegg så kuttet jeg ut varmebehandling, og nå er det på tid til å få ut og vekk produkter som har dårlige ingredienser: med det mener jeg sulfater, silikon og mineralolje blant annet.

Jeg har jo satt meg fore å kun bruke naturlige og miljøvennlige produkter, så Joico er et tilbakeslag produktmessig.
Men etter blekingen følte jeg at jeg trengte aktive produkter som tar i et tak og var for lat til å sjekke ut mine gamle favoritter før jeg klikket de hjem.
Rett og slett et forsøk på å reparere og pleie håret etter blekingen(e… i November).
Og de har fungert sånn passe fint til det. Kanskje ikke rart håret blir mykt og medgjørlig når det er glasert med silikon.
At jeg gikk over til CG metoden har hjulpet mest. Håret suger til seg og nyter oljer og økologisk skvalp, mere enn ved bruk av joico.

Og Joico er ikke CG (kun produkter uten alkohol, silikon og sulfater) vennlig, men jeg hiver de jo ikke, så jeg satte meg fore å bruke opp, og ikke bruke noen erstatning for joico produktene så håret blir dynket i rælet.
Da får jeg virkelig kjent produktene og sett forandring i krølltoppen

De to siste hårvaskene har jeg brukt joico, kurene som balsamvask jeg lot virke 20 minutters tid, leave-in gjennopbygningssprayen så tilslutt serumet. Dagen etter og ved behov, stylingoljen for å glatte ned brus. Før jeg legger meg så bruker jeg min heimmelåggå hårspray og fylte på med leave-in spray før jeg palmet og ploppet. Så her skal det brukes!

Uansett, så sitter jeg å søker litt opp på merket, og det er IKKE klart om merket tester på dyr, eller om ingrediensene var det, men ikke produktet. Og er uaktuelt for meg med uklarheter på slikt.
Så det var virkelig spikeren i kista for joicos’ del.
At produktene har det jeg kaller dritt-ingredienser, om så i minimal mengde, gjør snekringa til en enkel sak.
Er jo ikke særlig dyre- og miljøvennlig å skylle kjemibombene ut i naturen heller om så de ikke var dyretestet.

Ellers så fant jeg en synder til. To faktisk. Mary Kay håndkrem og håndskrubb. Dette er et merke som selges bl.a i Kina, hvor det er påbudt å teste på dyr. Selgere i Norge holder hardnakket på at det er kun produktene i Kina som testes, ikke de som selges i Norge. Ok… Merker som selges i Kina godtar at de produktene testes på dyr.
Ferdig snakka.

Klikket hjem en hel drøss krølleprodukter, uten å tenke på å sjekke om de var dyretestet, heldigvis så er jeg jo glad i naturlige og økologiske produkter og de er sjeldent testet på dyr, noe jeg fikk bekreftet når jeg sjekket etter at bestillingene var lagt inn. Da pustet jeg lettet ut. Penpungen har fortsatt åndenød, men det er en annen historie ☺

Vivi&Pelsklingene

Legg igjen en kommentar

