Lenge siden, men hva så

19 Jan

Bilde skannet inn av meg, rettigheter til bare meg... Og alt det der. Men for all del lån det, men lenke det hit.

Har man ikke noe å skrive, så skriver man ikke. Nå har jeg litt å skrive. Om det er noe jeg burde bruke tid på å skrive, eller du burde bruke tiden din på å lese, gir jeg blaffen i. Er voksen nok til å bestemme hva jeg bruker min tid på, og regner med at det er du og.

Dette har skjedd siden sist

Bestilt pakker, fått pakker, droppet å blogge, planlegger annen blogg (navn er kjøpt juhuuu), Brukt Visaen min (avbildet – kudos for å virke, selv på mitt verste. Selve kontoen trenger jeg en alvorsprat med)

Er gjeldsfri!… i Februar (unntatt studiegjelden) Så da feirer jeg på forskudd med å kjøpe ny telefon 😀 Som jeg venter på nå. Vente-vente-vente…

Tenker og tenker, kvitret og kvitret. Sjøle gøy å være noenlunde anonym på nett – kudos kvitter, det man har sperre for å skrive på fb er det bare å usensurert taste-klaske i vei på kvitter mohahihirgh.

Lært om mere om copyright på bilder via andres blogg-drama, og lest masse om lover og regler angående det. Og har vist brutt masse av de… Er man PinUp gæren, og ikke kan tegne de sjøl, eller ser ut som en og kan ta bilder av seg selv så…(lala) Men har og vært snill dame og smart, og spurt om tillatelse for å avbilde produktbilder først, så noenlunde gangsyn har jeg. Og har lest (bokmerket) mange sider fulle av åndsverklover m.m. Men sånne lese§tekst§dokumenter§+§ er k-j-e-d-e-l-i-g blæ.

Så jeg skal ikke bare finne meg en Ødegaard (som kan bringe mig til sol-og måneformørkelser) men Mannen må og inneha egenskaper som ekstremt høy IQ, og interesse for §, så kan han ta seg av lover-og regler man burde-burde følge (så får det være at det mankerer på sosiale kvaliteter, som det ofte vistnok gjør på samfunnets smartinger. Uansett Ødagaard virker jo oppegående han. Iallefall morosam) Og jeg kan bruke tiden min på å føle, surre i skaugen,og smøre meg inn med kremer og skrive om de og annet rabbel. Så på jakten etter drømmeMannen (Når jeg blir lei av å være evig-lykkelig-enslig), har jeg nå 2punkter klare.

Uansett dette var en skrævlete oppdatering av hva jeg har gjort og ikke gjort, og tenkt og tydeligvis ikke tenkt de siste 2++ ukene.

Mvh Vendis

9 kommentar to “Lenge siden, men hva så”

  1. Veronica/Gale Matverden 19. januar 2011 kl. 16:08 #

    Ikke verst å gidde å sette seg inn i det 😉 er noe som er veldig feil i det jeg skrev? Det er tatt fra «enkle» tekster, men skal være å finne i paragrafer, dette med at JEG bestemmer hvor bilder av MEG legges, uansett hvor mye du spør om lov. Irriterer meg grønn når folk legger trynet mitt overalt.

    Å låne bilder med link er noe annet, synes jeg. Er vanskelig å lage alle bildene selv men men 😉 Produkter har jeg i grunn ikke tenkt over – jeg tar uansett bilder av alt selv. Og det selskapet som ikke vil ha bilde av sitt produkt i en omtale – vel. Ingen har klaget. Vet mange bedrifter leser bloggen min. hihihi.

    Lik

    • Vendis 19. januar 2011 kl. 16:22 #

      Enig med du, Meg på bilde, meg bestemme. Meg tatt bilde, meg også bestemme. Hjemme hos meg, vil og bestemme der.

      Vet ikke om du tok feil, hvilket innlegg sikter du til?

      Tenkte og på dette med produktbilder, at nettbukkene burde være glade for at bildene blir brukt (såfremt man lenker til gjeldende butikk selfølgelig) men jeg tar ikke sjansen mot megasværebutikker med 20 advokater hehe, så jeg sikret ved å spørre.

      Mange ganger jeg har lånt bilder fra nett, er det ganske så klart at bildene ikke tilhører siden jeg låner fra, så da gir jeg beng å lenke dit. Og det er farskens til jobb å spore opp eieren av bilder mange har æret “google” ved å låne.

      Får trute munnen, kline på sminken, strekke ut armen og leke PinUp sjøl på badet om noen skulle klage… 😉

      Lik

      • Veronica/Gale Matverden 19. januar 2011 kl. 17:04 #

        tenker på det jeg skrev om å stjele bilder på nett hos meg. http://brodristerenskontor.wordpress.com/bloggen/bildene-p-denne-bloggen-2/

        å spore opp «fant på google» er jo klin umulig, helt klart, ikke vits å linke da. Da prøver jeg enten å finne en kilde som virker mer sansynlig, f eks deviantart og spørr der osv osv, eller finner på noe bedre.

        Lik

        • Vendis 19. januar 2011 kl. 17:13 #

          Ja, den ja. Lest den, var ikke den jeg siktet til i innlegget.

          Kom over en blogger som hadde lenket til en haug med §åndsverkslovsider, jeg skal sette meg mere inn i. En dag.
          Hun hadde også mange lenker til sider med «frie» bilder. Er ikke alltid man får tatt et bra bilde selv (med en 5år gammel nokia…) som illustrerer akkurat det man vil det skal illustrere til innlegget, så kjekt med slike sider.

          *kremt-host* hva er devianart? O’store-nerd, ydmykt spurt av novise-liksom-nerd

          Lik

          • Veronica/Gale Matverden 19. januar 2011 kl. 17:49 #

            Tenker om det er noe jeg har skrevet som er helt feil i forhold til det du finner i regelverkene? Jeg har kke orket å lese dem som sagt ;P

            deviantart GISP http://www.deviantart.com/ blir like dumt å skrive «funnet på deviantart» som «funnet på google». Er en side man kan laste opp kunsten sin og få kommentarer da, et helt nettverk basert rundt å tegne og ta gode bilder. Eller kunst i andre former, men mest kunst da. Ikke tilfeldige bilder tatt uten mening.

            Lik

            • Vendis 19. januar 2011 kl. 18:13 #

              Har ikke lest så mye i regelverket selv, skummleste og bokmerket 😀
              Men virker fornuftig og bra det du skrev. Lover og regler er en ting, men egen logikk og folkeskikk burde jo også fungere, spesielt for oss som ikke er proff-bloggere.
              Men f.eks bilder fra vg og andre av disse mediene er det vist ikke lov å bruke. bl.a, mange rare regler.

              Angående private blogger/sider, så følger jeg disse:
              *Spør eier om å få bruke bilde.
              *Lenk til siden man har fått låne bilde fra, og/eller skriv fotografens navn.
              *Ikke utgi for å være sitt eget.

              Og angående produkter/nettbutikker så sender jeg en e-post.

              Men skal sette meg mere inn i regelverket etterhvert, og jobber fortsatt med vannmerke-greiene, syns det er så kult at tilogmed mine bilder tatt med nokia 3mgp skal få det 😉

              Så på den siden kan man forsyne seg fritt? Eller lenke til siden, eller kunstner? Uten å få pressens-åndsverk-fagforbund på døra 🙂

              Lik

    • Vendis 19. januar 2011 kl. 16:25 #

      Og hurra for at du bestemte deg for å lese skrible-kludderet mitt. Regnet ikke med noen gadd.

      Fikk taste-trollet over meg 😀

      Lik

  2. Veronica/Gale Matverden 19. januar 2011 kl. 18:28 #

    noen artister ser jeg skriver at bildene kan brukes mot http://en.wikipedia.org/wiki/Creative_Commons lisens. Verdt å sette seg inn i dette og!

    Og spørr man kunsterne så vil jeg jo tro de fleste synes det er en ære med bilde + link til dem. Står det derimot bare «deviantart» så vet jo ingen hvem kunstneren er og det blir jo like teit som «funnet på google».

    Jeg har ihvertfall aldir vært borti at noen der legger ut bilder som ikke er deres helt egne – samme gjelder vel egentlig http://www.flickr.com man legger ut ting man er stolt av – ikke ting man fant hos andre. så det skulle være lett å spore opp artistene»

    Lik

    • Vendis 19. januar 2011 kl. 18:33 #

      Da er jo den grei. Fant sinnsykt mye fint på den siden.

      Enda mere å sette meg inn i. Argh.

      Lik

Legg igjen en kommentar

