Er det jul i dag? Eller Kristusmesse? Samme for meg.

24 Dec

Er det jul i dag? Eller Kristusmesse? Samme for meg. Akkurat denne dagen er for meg ikke særlig spesiell. For meg er min Jól over, dagene blir lengre, nettene kortere , men pysjbuksens kosetid tid er inntatt frem til over «nyttår». «Tre nøtter til Askepott» er det som gjenstår, ellers er det vanlige tider.

To gaver har jeg skaffet i år, Og det såpass tidlig at jeg slapp unna den patetiske jul-i september-tiden, eller handle på selveste «tradisjonelle» lille-julaften/eller-enda-bedre-selveste-julaften.

Det var en gang denne dagen var DAGEN, så begynte jeg å tenke, lese, spørre og se,  og så poff, var hele den koselige magien bare noe noen andre religiøse hadde tatt å lagt til som sitt, blandet med hedensk skikk, andre igjen som dikt. Mange myter og sagn med forskjellige opphav er forgangen til dagens nisse, CocaCola-produsentene, St. Nikolas/Nils (=Nisse på norsk) bla-bla og blæ-blæ. Skal ikke forherlige eller romantisere de gamle skikkene i Norge. Men ikke vil jeg bruke mange måneder på å forberede og blakke meg til en nåtidens late-som-greie heller.

Vintersolverv, basta bom. Noe som skjer, og en kjærkommen feiring i mørket og, her til lands, kalde tider.

I mørketiden er det en ting jeg er glade for at man har felles som man skal feire i disse tider. Det er at man har en feiring i mørket. Men jeg ler meg skakk over kjøpegalskapen og vemmes like skakk over grådigheten, skjult under et dekke av såkalt tradisjon og den såkalte fødselsdagen til… (gjett hvem og få en klem).

Så nå sitter jeg å gleder meg til Januar-salget (og venter på Tre nøtter til Askepott). Varmeflaske står på toppen av skaffe-meg-listen. Og en mobiltelefon.

Ha en fin vanlig, men dog lysere, dag

6 kommentar to “Er det jul i dag? Eller Kristusmesse? Samme for meg.”

  1. Veronica/Gale Matverden 29. desember 2010 kl. 22:24 #

    Hahaha!! Det er så sant det. Antar du har sett min på Brødristerens Kontor? Er ikke sånn kjempeglad i jul selv. Er jo bare tull alt. Spesielt nisser.

    Lik

    • Vendis 29. desember 2010 kl. 22:41 #

      Leste den netopp. Var endel innlegg jeg måtte lese meg opp på siden sist jeg snek innom, på begge blogger.

      Oss er nok ikke noen kristus-24.-jul-nisse-mennesker noen av oss nei Maaange år siden jeg hadde juleglede (gavetørste) i meg og ikke stress-kommers-kvalme-oppgulp i førjulstiden.

      Men hadde en flott vintersolverv da. Stress-og kommers fri. Godt sola “snur” gratis

      Lik

      • Veronica/Gale Matverden 29. desember 2010 kl. 22:45 #

        Hehe, så bra! Er bare å kommentere. Er mest spent på reaksjonene til folk.

        Men ja jul er grusomt. jeg vil heller feire nyttår. Kanskje kombinere med at sola snur? Det er jo litt greit å markere det og.

        Lik

  2. Vendis 30. desember 2010 kl. 14:25 #

    Jeg følte jeg gikk inn i et nytt år når jeg feiret vintersolverv. I utgangspunktet traff vel solvervet på julaften, rundt 13. des, men så bestemte noen, at vi gikk fra juliansk til gregoriansk kalender, så da ble det 24./25. istedet, også bestemmer noen hva klokka er og at den skal flyttes. Jaja, mekke meg et solur el noe, mens jeg glaner om sola snur 😉

    Lik

    • Veronica/Gale Matverden 30. desember 2010 kl. 14:38 #

      Ja alle som ikke er religiøse burde jo lage sin egen tid. Kan de, kan vi. Bare på pur faen. Jeg er helt med på den. «Hva er klokka?» «Kvart over soloppgang tredje dag etter vintersolverv»

      Lik

      • Vendis 30. desember 2010 kl. 15:03 #

        Liker den, meeeget godt. Tid og skikk utfra politikk og religion uten noen grobunn for hvorfor, ingen godkjente som jeg har funnet iallefall. Så man tager det man haver. Og smiler og har det så kos lell 🙂

        Lik

Legg igjen en kommentar

