Tre nøtter til Askepott

23 Dec

Fredag den 24. desember kl: 11:00 på NRK1 sendes denne 75 min lange spillefilmen for 25. år på rad, første gangen var i 1975.

Knut Risan forteller, og til tider skingrende, tolker karakterenes stemmer, det er både komisk og hører med. Elsker denne tysk-tsjekkoslovakiske spillefilmen fra 1973. Dette eventyret er en annen variant av Askepott, enn man har hørt i eventyret her i Norge, eller Disney’s variant. Dette er så absolutt min favoritt versjon.

Denne Askepotten er det litt mere tak i, hun rir,skyter med pil og bue, og selv om hun får litt magisk hjelp av sine hasselnøtter og dyrene hesten Jurášek, hunden Kasperle og uglen Rozárka (istedetfor kjipe mus) Så ser hun den hun vil ha, og med litt magi og ben i nesa tar hun det/han.

En Askepott etter min smak. Og Prinsen er jaggu fin, iallefall var jeg småforelsket i ham til langt ut på nyåret når jeg var liten. Og kanskje litt nå, en drømmer som jeg er.

Har ikke fått den med meg på noen år pga jobb (hurra for turnus og helgejobb) men i morgen har jeg fri, så når medboere peller seg avgårde for å feire sin jul, og jeg får gard og tv for meg selv, skal jeg benke meg i sofaen med noe godt, og mest trolig en katt, og drømme meg inn i filmen, men med min egen stemme da.

Regi: Vaclav Vorlicek
Forteller: Knut Risan
Askepott: Libuše Šafránková
Prinsen: Pavel Trávnícek
Stemor: Carola Braunbock
Dora: Daniela Hlavácová
Kongen: Rolf Hoppe
Dronningen: Karin Lesch

 

Gleder meg skikkelig, så det kribler i magen.

Ps.: en fb gruppe er det selvsagt for Askepott med de tre nøttene. Og den fine Prinsen

 

kilde: NRK1

Fredag den 24. desember kl: 11:00 på NRK1sendes denne spillefilmen for 25. år på rad, første gangen var i 1975.
Legg igjen en kommentar

