Jól feiringen i går, og videre i dag

22 Dec

Et lite skribleri i natten, er våken som ei ugle, varm, god og mett. bælmer julebrus og hører på at Pusefrøken snorker. Nøtter og mandariner på bordet, fredelig og kos, granbar er lagt utenfor døren, og vintersolverv bål brent. For meg føles dette som starten på et nytt år. Og jeg er klar og ved friskt mot, til å starte på det beste året noensinne.

Tok ingen bilder av middagen i går, regner med de fleste vet hvordan risensgrynsgrøt med kanel, sukker og smørøye ser ut (tomten fikk seg en liten skål med grøt, med ekstra stort smørøye). Men deler noen andre bilder jeg har med min rimelig dårlig mobiltelefon kvalitet, men elsker å ta bilder så da blir det bilder åkkesom.

Feiringen fortsetter i dag, to dager til ende, med en bedre påfugl-middag 🙂 Gleder meg, det er det beste kjøtt jeg har smakt, og er virkelig et måltid for Dronninger og Konger. Når jeg får svar på blodprøver, etter et tilnærmet (amatøraktig) vegetarsk kosthold, og nærmere undersøkelser på vegetarsk livssstil og ernæring, så skal jeg vurdere om det er en livsstil som og er for meg. Så dette måltid kan bli mitt siste som kjøtteter.

En bukett isroser noen?

Er kaldt her, puster skodde så jeg nesten -«I see dead people…», isen og rimfrosten har lagt seg på vinduene, det damper av meg når jeg bader, og jeg sover i joggebukse, genser, vanter og ullsokker under dyne og pledd, springen ute i garden må renne så vi fortsatt kan få vann, ellers fryser og sprekker røret, og man kan plukke isroser på utedoen. Kaldt, og vakkert.

Men er allikevel den fineste plassen jeg har bodd, jeg elsker denne vinteren. Gjemt inne i skogens grønne, men allikevel sentralt til det jeg måtte ønske. Bor kun midlertidig, som de flerste kollektiv-boere, men det var hell-i-uhell at det ble som det ble her, når det ikke vart som det sku der (lalala), Dette er en slik plass jeg kunne tenke meg å bo, når jeg vinner i lotto, og kan bo alene, kun med en pelskledd venn eller fler. Med innedo og luksus selvsagt, kan ikke fornekte min natur som luksusdyr, men jatakkbeggetakk… Jeg har det jo uansett ganske så luksus her 🙂 Jeg tilogmed liker sommeren her (sommeren er min minst favoritt-årstid)

Ønsker alle en fin morgen, dag, kveld og natt.

Måneformørkelsen fikk jeg ikke med meg. Var oppe og ute en tur klokken 4 og så på pene fullmånen over tretoppene, surret litt rundt, og så ut klokken 7. Da var den under tretoppene, ikke bare bare å bo innimellom trærne. Fullstendig formørkelse var best fra Nord-Norge, men den 4. Januar så er det en solformørkelse, som skal sees best fra der jeg bor. Krysse fingrene.

Men fant et bilde på vg.no (mange pene bilder å se der)

Ps. ble jo litt gaver selv om jeg ikke feirer «tradisjonelt», en gave til jentungen her i huset, og til meg… Tok meg nemlig en kjapp tur til byen og kjøpte meg (enda flere) Jólgaver til meg selv, strikkejakke, som er fin og brukandes blant folk (da kan jeg begrave den slaskete, røytende filla jeg har brukt hittil)  og hansker. Værsågod Vendis, Tusen takk Vendis!

Legg igjen en kommentar

