Gledelig Jól! Og en mørk måne

21 Dec

Den norrøne vinter måneden Ýlir var over den 13. Desember, og nå er vi inne i Mörsugur, den tredje vintermåneden. På norsk betyr det «ister-suger» (ister = innvollsfett + verbet suge). I denne måneden er det feiringen av vintersolverv inntreffer. Men det finnes få holdepunkter for at det var skikk for å feire solens tilbakekomst under vikingtiden. Likevel bør en ikke se bort ifra at denne tiden kan ha hatt en vesentlig rolle i den norrøne fruktbarhetskult, da også solen på mange vis ble gjenfødt, og en er avhengig av den for å få livet til å gro. Solen er i og for seg et sterkt symbol på fruktbarheten.


 

I kveld/natt 00:39 (teknisk sett 22. Des.) «snur» sola. I dag er dagen medboere og jeg skal starte å feire Jól, to dager til ende. Pynten og symbolikken er gjort unna, middagen blir så enkel som risensgrynsgrøt med kanel og gedigent smørøye, og garvoren, eller tomten på garden skal og få ei skål, så han fortsetter å passe på tomt, dyr og boere til neste år og. Vi fortsetter feiringen i morgen med egen fødd-og slaktet påfugl, en fetere og bedre middag. For andre i huset fortsetter jo feiringen 23. og 24. siden de feirer det som har blitt «normal» Jul

Så da sitter jeg her i skaugen og lokker aktiv til meg sola og lyset for fruktbarheten (og varmen). Lokker ikke for min egen del, men for grøde og grønt til våren. Og røkela stugu  i prossesen.

Dagene blir uansett lengre, og nettene kortere. Det er egentlig noe vemodig, da det å sitte å surre i mørke nattetimer er noe av det fineste jeg vet.


I tillegg i dag får vi en fullstendig måneformørkelse. Det er første gang på 456 år at en fullstendig måneformørkelse opptrer på vintersolverv. Denne gang i tegnet Gemini, ; Det er en tid til å gi slipp på ting som ikke tjener et formål ikke lenger. Dette kan omfatte personer, situasjoner, våre holdninger og oppfatninger om livet og tanke mønstre som ikke lenger er positive eller produktive. En måneformørkelse vil sentrere  mer på de fremtredende kvinnene i ditt liv (mor, kone, eller kvinnelig sjef, f.eks). Dette er ikke alltid tilfelle, men du vil finne dette vil være en god tommelfingerregel. (solformørkelse sentrerer mot det mannlige)

Månen står lavt i nordvest, så det er viktig å ha best mulig utsikt i den himmelretningen, synligheten er dog best fra Nord-Norge. Men jeg får vel prøve å komme meg opp og ut for å se.

  • Start halvskyggefase: 06.29
  • Start delvis formørkelse: 07.32
  • Slutt halvskyggefase: 12.04
  • Slutt delvis fase: 11.01
  • Slutt totalitet: 09.53
  • Start totalitet: 08.40

 

Gleðileg Jól!

 

 

Og med dette ender mitt forsett om å skrive et innlegg hver dag frem til solsnu. Men jeg slutter ikke å skrive, men nå blir det ikke like krampeaktig, for å nå fristen før klokken er slagen den dagen, for å få noe på skjermen hver dag. Bare når jeg vil, og inspirasjonen slår til. Mye har jeg lært, og mere vil jeg lære.
 

Gledelig Jul

kilde: arild-hauge.com og bangirommet.no

Ps. Påfuglen har fått vandre og fly fritt på garden hele sitt liv, og fått god økologisk mat. Slaktet gikk så fort og smertefritt en kjøtteter med respekt for dyr kan få det til. I motsetning til mange andre dyr, som om noen dager muligens skal ligge på ditt julebord, eller bord ellers i året.
Legg igjen en kommentar

