Solfrukter med nellik

19 Dec

Årets korteste dag og lengste natt nærmer seg, men allerede den 22. Desember vil mørke sakte begynne og vike for lyset og den voksende solen. Solsnu er derfor en solfest – en feiring av lysets seier over mørket.

Dette blir den  første solsnu jeg bevisst ønsker å være med på å feire. Blir ikke mye feiring, eller noe stort. Lite og koselig i skogen. Den norrøne delen finner jeg svært lite om, men det var neppe en alkoholfri Jul det var snakk om. Men jeg har funnet frem endel solting for å «lokke» til meg sola, eppler, appelsiner, klementiner, nellik, kanel, eviggrønne vekster og oss skal ha et fint smørøye i grøten. Og ellers god mat for å feire.

Noen symbolikker jeg har sett/lest brukt av de som feirer solsnu/Yule på et større nivå er; eviggrønne vekster, kongler, eikeblader og eikenøtter, kristtorn, misteltein, kanel, nellik, safran, fargene rødt, grønt og gull.

I går lånte jeg et barn for å ha noen å dytte nellikspikre inn i appelsiner sammen med, og i klementiner for soverommene. Ble kjempefint i vinduene, og koselig å våkne opp til. Resten av nellikspikrene ble lagt på ved-ovnene og en håndfull fikk støvsugeren. Så sprer den go’-lukt istedetfor støvsuger-lukt.

Dufter nellik i hele huset, og jeg begynner å glede meg. Nå gjelder det å få sparket medboere ut for å finne noe granbar til å legge utenfor døren og pynte opp inne i huset. Men nå må jeg ta meg en liten lur. Bilder settes inn senere.

Ha en fin Søndag, og for noen en siste Søndag i advent.

Legg igjen en kommentar

