Min vei til en god selvpleie, på tide. Og veien videre

12 Dec

Min første hårkur...

Først tråkket jeg mine små ben til kjøkkenet, hvor jeg hentet krakken min, stille, fordi mamma hvilte middag. Så inn på badet for å leke voksen = amok på badet til mamma med vaselin som hårkur som 3-4 åring. Deretter en episode som 12 åring hvor jeg smurte tannkrem på hver prikk og «kvise»  (hadde hørt det var så bra mot kviser) og deretter surret do-papir rundt hodet for å ikke grise til puten (hvorfor tenkte jeg ikke på håndklede, å jo, for jeg var så smart at jeg brukte tannkrem i ansiktet, derfor) Så en smertefull flause med Garnier i tenårene. Men siden den gang, er jeg ikke i tenårene lenger, og tannkrem brukes kun i munnen. Og vaselin og Garnier har blitt bannlyst. Vik i frå meg eg sei!

Mirakler på krukke, tube, flakong og flaske?

Som voksen har jeg vært på leting og utkikk etter mirakel serien; som skulle fikse ditt og datt og et dårlig selvbilde m.m. Jeg er vel en klassisk forbruker, noe som i og for seg ikke er galt, men man faller «lett» for hva som virker bra for andre, fin innpakning, og lov-ord fra produsenter. Ingen hud er lik, hva som passer for din søster, venninne eller mor, passer ikke for deg. Alle har forskjellig hud, selv om det er likhetstrekk i hudtype osv. så må man finne sin greie utfra sin livsstil, alder, levemiljø m.m. I tillegg er spørsmålet, hvem av produsentene bak de flotte krukkene og flaskene pynter ikke på sannheten, mens de grasper til seg 1/3 av lønna di den mnd. Men leverer et produkt som faktisk er et godt produkt. Hmmm?

Selv etter å ha jobbet i en helsekost, som i tillegg hadde et stort utvalg av sminke, hud-og hårpleie som jeg prøvde, ble jeg ikke helt klok på produkt-jungelen. Har prøvd mye rart av hud-og hårpleie. Jeg ville ha det så naturlig og økologisk som mulig, og da er vel en velassortert helsekost-butikk stedet å begynne? Men ikke alltid de produktene er så bra heller.  Og blitt inni-hampen skuffet når man har lært at ikke bare inneholder de mye ingredienser man skal styre-og løpe unna, men også er testet på dyr. Men vært flink å styre unna de matvarebutikk-merkene da. Når man i tillegg hadde minimal kunnskap over hud-og hårtype så kommer man definitivt ikke vekk fra noen bomkjøp. Og blir det for mange av de, så mister man også motivasjonen, og trua på at det er noe poeng i å bruke penger og tid på slikt, eller at man har så sær hud at ingenting virker.

Hampvott

Så søkte jeg på nettet etter en hampvott (av alle ting man bruker nettet til…) sen-våren 2009, og havnet på en råsa-skjønnhets-hud-blogg og glemte votten (fikk kjøpt den tilslutt altså) og bare leste og leste.  Bloggeren var krass mot det hun mente var dårlige merker, men med gode begrunnelser, og med en relevant utdanning som hudpleier gav svovelpreknene tyngde. Ikke den typiske å-det-produktet-er-så-bra-atte-men-atte-det-lukter-rart-så-jeg-liker-det-ikke. Det var min første blogg som jeg siden har fulgt med. Litt sånn forfølgelses-aktig, snike og lese, så kommentere litt, så snike litt osv osv.

Da ble jeg hud-bevisst igjen, og tenkte jeg gir huden min en sjanse til, og i tillegg så at huden min nå deffinitivt kom til å få meget god nytte av noen gode produkter. Og jeg begynte å tenke godt over hva jeg ville invistere i ang. hudpleie. Og skjønte jeg hadde mye å lære om nettkjøp, hud og produkter. Motivasjonen kom tilbake.

Da lønnen etter MYE overtids jobbing kom inn på konto, bestemte meg for å kjøpe et av hennes hudpleieprogram over nett. Da, som nå, hadde jeg ikke råd til en «ekte» hudanalyse fra en hudpleier. Det er noe jeg har lyst å prøve, selv om jeg har hørt mye om påprakking av produkter osv, hadde rett og slett vært godt å lære huden min å kjenne. Vet jo pr i dag ikke helt sikkert hvilken hudtype jeg har. Men uansett, å kjøpe et slikt program over nett kan vel få mange til å tenke «Hva i alle dager» eller si det, høyt! Ikke bare ser ikke hudpleieren meg og min hud, men jeg selv er jo ikke akkurat så god til å forklare min hudtype heller: «Eh, porer, og nupper, noen ganger tørre flekker – Også vil jeg ha SPF, minst 30» Men uansett satte hudpleieren sammen et program til meg, 22. juni-2009 kom programmet til min e-posten, og så var det å trykke rundt på nett og finne best pris, lære på den harde måten om moms +++Og på tross av dårlig forklaring så er huden min er i bedre stand nå en den gang. Så sommeren 2009, var et vendepunkt for min hud og pleierutine.

Hudpleieprogrammet er pr. idag fortsatt er ganske så likt det orginale fra den gang, noe er byttet ut. og noe skal byttes ut, eller jeg bare vil prøve noe nytt. Flere skjønnhetsblogger har det blitt til at jeg følger, og lar meg inspirere til bedre og mere kritisk hudpleie og hudrutine.

En finger her, og en finger der...

Så om ikke jeg fikk en fysisk hudanalyse, så fikk jeg produktforslag, en grunnmur av produkter og kunnskap å bygge videre på. Og jeg merker på huden at den er blitt vesentlig bedre av de produktene jeg fikk anbefalt. Og jeg har blitt tøffere, og mere kunnskapsrik. Og er ute på store nettet og finner frem selv.

Noen av hudproblemene mine ettervender, men ikke i like stor grad. Men så har jeg igjen hatt perioder med peng-og produkttørke. Ikke bare bare når lisens +100 regninger står i kø, man flytter, og flytter igjen, får kjærlighetsorg, griner(salte tårer er ikke hudvennlige) og får en regning igjen, og alle, nesten alle produktene går man tom for, helst samtidig – «Hei! Eh tørre flekker og sånn…».

Men da er man innovativ og begynner å eksperimentere med ting man har liggende, som mandelolje, epplesidereddik og sånn, godt til kroppen, og bedre enn ingenting i ansiktet, men det holder ikke i lengden, så når når økonomien stabiliserer seg att så er det rett på nett, og børste støv av den rustne kortholderen og kunnskapen om netthandel. Oh, Yeah!

Og revurdere gamle produkter, la seg friste til å tørre å prøve nytt, lek og lær og del. Og merker så utrolig fort, når man starter med en seriøs hudpleierutine, med seriøse produkter. At huden henter seg inn og velværen stiger.

Så bestemte jeg meg for å åpne blogg, og skrive om mine produkterfaringer, hvordan de føles for meg, hvor jeg har kjøpt de. Man lærer best med egne erfaringer. Så har jeg også en plass å henvise venninner som lurer på ditt og datt av produkter jeg skryter sånn av, hvordan jeg får kjøpt til billigst mulig pris osv. osv. Så den kunnskapen kommer forhåpentligvis andre til gode også.

Men ikke forvent noe profesjonelle greier. Dette er mine erfaringer i skriftlig-skrible form, og inspirasjon, råd og tips følges helt og holdent på eget ansvar.

Så her på siden Hudpleie & Favoritter presenterer jeg mitt nåværende ansikt-og kroppsregime på badet (som er så kaldt at det er IS rundt vinduskantene) Noen av produktene har kanskje ikke fått sin omtale enda, må jo ta tiden sin med det 🙂 Og ikke bare bare å friske opp etter måneder med produkt-og hudtørke.

Ha en flotters Søndag. S for hjemme Spa? Ja.

Legg igjen en kommentar

