Roe ned – Bachs nødhjelpsremedie

7 Dec

Noen har eksamen nå før Juleferien, noen skal kjøre på glatta, andre (meg) skal til tannlegen, eller har et generellt høyt stressnivå. Uansett så er vi i en periode nå hvor stressnivået øker og tålmodigheten synker. Noe jeg har hørt om, vært nysgjerrig på, er Bachs blomstermedisin. Denne her; «Nødhjelpsremediet» har jeg brukt en stund. Fåes kjøpt i de fleste helsekostforretninger, og ellers er det stort utvalg på nett, for andre blandinger enn Bachs signatur blanding. «Nødhjelpsremediet/Rescue Remedy» denne består av en kombinasjon av 5 av blomster som kan brukes bl.a i akutte krisesituasjoner.

Jeg har 10ml, med dråpeteller, fåes også i sprayform som er hendig også for dyr (før reise og vetererinær besøk, og krem som er ideel for stikk, og andre hudsårheter.

Bruksanvisning for dråpeformen; 4 dråper på tunga (smaker godt, litt likøraktig), eller i et glass vann. Drikkes før stressede situasjoner, eller når man er midt i de.

Så får jeg se, om tannlegebesøket går lettere 🙂 Har uansett merket at jeg takler lettere stressede situasjoner bedre når jeg tar noen dråper, og evt. ved sengetid blir jeg roligere og sovner lettere om jeg tar noen dråper først, får klarnet hodet for uønskede tanker. Hadde det ikke vært for den lille mengden, så kunne jeg ha skyldt på alkoholen selvsagt 😉

Kjøpte den på «Life» 112,-

Ingrediensene og deres betydning:

  • Cherry Plum (Angst for å miste fostanden og for å handle overilt. Ubeherskede utbrudd)
  • Clematis (Dagdrømmer, er i sin egen verden, ser ikke hva som skjer rundt en)
  • Impatiens (Høyt tempo, utålmodighet, overdrevne reaksjoner)
  • Rock Rose (Akutt frykt, desperat panikkfølelse)
  • Star of Bethlehem (Bivirkningene av kroppslige, sjelelige og åndelige sjokk, før og nå)

Bakgrunn for E. Bach:

Edward Bach. Mellom 1928 og 1935 oppdaget den engelske legen Edward Bach en serie på 38 blomster hvis essens/energi kunne brukes mot følelsesmessige ubalanser. Dette klarte han ved å smake på duggen på bladene om morgenen, noe som vitner om mannens enorme følsomhet. Før han gikk ut i skogen for å smake, satte han seg selv i den negative tilstanden han ønsket å finne et botemiddel for. Teorien er at solen trekker plantenes høyere energier/vibrasjoner ut i vannet. Fremstillingen av remediene gjøres på 2 ulike måter, ved sol-metoden (legge bladene i vann i sol) og kokemetoden. Den ferdige essensen lagres på essensflasker med alkohol. 12 av blomstene kalte Bach «The 12 healers». Disse er konstitusjonsremediene til de 12 følelsesmessige grunntypene. Resten av blomstene er til mer generelle ubalanser som de fleste havner i av og til.

Ha en traumefri dag, og tenk positivt. Hjelper det og. Og gjør det ikke det, kanskje noen av disse dråpene kan.

Kilder; naturterapier.no der finnes mye nyttig info angående blomster-remedier, og arnika.no selger på nett.

6 kommentar to “Roe ned – Bachs nødhjelpsremedie”

  1. nettisen 7. desember 2010 kl. 11:31 #

    Disse dråpene hadde jeg helt glemt, leste masse om de for et par år siden, så glemte jeg de helt. Tror kanskje jeg til og med bestilte noen til eksamen, men så har jeg sikkert rotet de bort… Spennende å se om det hjelper 🙂

    Lik

  2. Vendis 7. desember 2010 kl. 11:39 #

    Håper bare ikke tannlegen tror jeg smug-drikker 😀

    Lik

  3. Veronica/Gale Matverden 12. desember 2010 kl. 00:03 #

    Vet ikke helt om jeg tror på at noe så lite kan ha en effekt men.. altså et par dråper liksom…

    Men helsekostens Valerina Natt har faktisk fått meg til å sove godt, så at helsekost har en effekt tviler jeg ikke på. MEN, skal sies at jeg måtte doble dosen pakka sa, uten at jeg fikk noen negativ effekt av det.

    Virker som en spennende blogg du har her, orker bare ikke å lese videre akkurat nå 😉

    Lik

    • Vendis 12. desember 2010 kl. 00:15 #

      Den har jeg prøvd også, men det er veldig lenge siden. Har jo ikke akkurat hatt kjempestress eller traumer, men føler det hjelper med 4 dråper før sengetid. tannlegeturen gikk fint og. Men er nok forskjellig fra person til person. Hadde vært greit å sett resultatet etter en blind-test.

      Lik

      • Veronica/Gale Matverden 12. desember 2010 kl. 00:20 #

        Ja, blindtester er fint! Men hører jo stadig at «test sånn og sånn bør vi ikke høre på pga test-metodene ikke var bra!»… så jeg vet ikke. Å høre personlige erfaringer fra personer med samme problemer og behov som meg selv teller mye for meg.

        Jeg sliter ekstremt med å sove og at helsekost-medisin faktisk hjalp er jeg ekstremt glad for. Nekter å prøve avhengingshetsdannende sovepiller fra legen. Jeg tror heller ikke effekten var placebo for min del. Kunne helt klart trengt noe slikt som dette iblant og, fint det hjalp deg før tannlegen!

        Lik

      • Vendis 12. desember 2010 kl. 00:27 #

        Personlig erfaring er best, og som du sier; At noen med sin type problem har fått ønsket effekt.

        Lik

Legg igjen en kommentar

