Lørdag, eller laugardag fra gammelt av, betyr badedag

4 Dec

Men å sitte i badebalje med restebadevann etter en eller annen husfar, eller i stampe etter bygdas mannlige medlemer, er uaktuelt. Så da skriver jeg om generell vinterrengjøring og produktvalg istedet. Dessuten skrev jeg om spa/daffe-dag i går. Det var lauget sitt det.

Sikkert litt kulere og ikke minst morsommere å farte rundt på Julebord, eller daffe på en lørdag. Men Julevasken må til uansett uansett ukedag, før jul. Iallefall hovedrengjøring til vinters, og samme leksa til våren.

Dynevask synes jeg er spesielt viktig, året rundt: Til vinter så kan man jo benytte seg av sprengkulda (minst 15-20 blå) om vaskemaskinen er for liten for dynen, og rett og slett legge den ute i et døgn (illeluktende sko likeså) for å få drept midd og bakterier. På varmere dager er fryseren grei å bruke. Ved vask i maskindør midden ved 60c.

Men om man så skal vaske så er det greit å tenke igjennom hva slags produkter man bruker til det. Her er det igjen viktig for meg at produktene ikke er dyretestede, men at de heller ikke etterlater dunster som kan være skadelige for meg, og heller ikke er skadelige for miljø. Supert+ om de i tilegg er økologiske og naturlige. Det gjelder for vaskeproduktene mine generelt, men spesielt det som blir brukt av vask av klær og kopper-og kar.

Jeg får kjøpt mine vaskemidler på «Naturli’vis» eller på «Life» men man kan få kjøpt produktene på en nettbutikk også, om det ikke er utvalg ved der man bor. Ecovar og Sonett er de merkene jeg har hørt om og prøvd. Ellers har jeg og prøvd disse naturlige metodene som eddik, bakepulver og salt-oppskrifter, og de virker greit nok. For klesvasking har jeg hørt om (og er sinnsykt nysgjerrig på) magneter og vaskenøtter.

Gulvsåpe, alt-i-ett spray, klessåpe, oppvaskmiddel og ullvask

Et rent og ryddig hjem, er et rent og ryddig sinn – God helg videre fra tante Vendis, som absolutt ikke har tenkt å vaske noe som helst, denne helgen, heller.

Her er en norsk nettbutikk hvor jeg bl.a fant «Ecovar» og «Sonett» Etgronnerehjem.no

Noen ganger kommer man ikke utenom å bruke Rimi1000kiwica produkter, men kan man så gjør man er min logikk. En grønn, dyreetisk, miljøvennlig, økologisk, naturlig livsstil er ikke kun for allergikere, med for stort hjerte og ekstrem samvittighet. Den er for alle, og tilgjengelig for alle.

Ps: Noe som blir skrevet på forbrukerportalen.no om kjemikalier i hverdagsprodukter, her spesielt om vaskemidler;

«Rengjøringsmidler, tekstil- og oppvaskmidler

Rengjøringsmidler kan inneholde mange forskjellige kjemikalier, stoffer som irriterer huden, biocider som dreper bakterier og flyktige organiske stoffer som kan irritereøyne, hals og lunger og skape helseproblemer. Produksjon og avfall kan forårsake luftforurensing og være giftige både for fisk og mennesker. Farge og fargestoffer kan også gi allergier og være kreftfremkallende. Parfymestoffer kan gi allergireaksjoner. Når du vasker klærne dine, vær klar over at vaskepulveret kan inneholde allergifremkallende stoffer som blir igjen i tøyet. Det kan også inneholde fosfater som gir næringstilførsel til vassdrag. Dette er en prosess som videre kan bidra til økt algevekst i sjøer og elver, og i en ekstremsituasjon bruke opp oksygenet i vannet slik at alt liv dør (fisk og lignende). Oppvaskmidler kan også inneholde allergifremkallende stoffer og fosfater. I norsk regelverk er det satt grenseverdier for hvor mye fosfat produktene kan inneholde. Et annet type problem knyttet til denne produktgruppen er utslipp av vaskeaktive stoffer. De kan være giftige og ikke nedbrytbare i anaerobt miljø (uten oksygen).»

 

Én kommentar to “Lørdag, eller laugardag fra gammelt av, betyr badedag”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sånn på sparket, så blir det rent til Jul « Vensmeden Vendis - 12. desember 2010

    […] er produkter jeg har en del erfaring med, og lagd innlegg om før, men da bare for å kjatre og mase om vasking, og sånn, nå har man mulighet til å vinne […]

    Lik

Legg igjen en kommentar

