Forsett i møte med Vintersolverv 2010

30 Nov

Lager min egen lille sære Julekalender. Hvor jeg skal enten komme med tips, omtaler (har jo bestilt så mye, jeg skal bruke før omtale, at jeg bruker det som tilskudd til en Julekalender 😀 ).  Eller skrive om ting jeg ennå ikke kan, men lærer om, eller noe jeg fanget interessen for.

Forsettet er som følger; Minst 1 innlegg hver dag. Frem til Vintersolverv.

Ýlir (Julemåned) er vi i fra 14. nov frem til 13. des ifølge norrønn skikk, hvor det etes, gildes og ikke minst drikkes godt. Men nå i nyere tid feirer vi Jul 24. des, med forberedelser som skal starte 1.des.

Med tradisjoner som er «våre», lånte, pådyttet, nye og kjøpt i et fint sammensurium. Så da har det i de senere år (blitt ganske mange fra jeg var 12 år) vært vanskelig å engasjere seg, glede seg til og holde ut Julemaset, som hvert år starter tidligere og tidligere. Jeg har ikke feiret Jul, hverken etter kristen (burde vel da strengt tatt het kristusmesse og ikke Jul?) norrøn, eller annen skikk på mange år. Men det jeg har lyst å markere i år er solsnu. (CocaCola nissen er ikke velkommen)

I år faller Vintersolverv, årets lengste natt, og korteste dag, på den 21. des kl. 23:38 fra da blir dagene langsomt men sikkert lengre 🙂 Lyset kommer tilbake.

Er ikke erfaren hverken med å blogge, komme med produktomtaler eller å tenke over våre tradisjoner. Når det gjelder det siste så tar jeg dette året ut det som jeg liker og passer meg, mot en hendelse som kommer til å skje. Og kanskje får en start og inspirasjon på fremtidige tradisjoner utfra det.

Og blir med å feire.

Gleder meg til å finne ut og lære mere om ting jeg ikke kan (enda), og kanskje få noen tradisjoner fremover jeg ser mere mening i.

Ha en vidunderlig, stressfri, hjertevarm forberedelsestid, uansett hvilken feiring du forbereder deg til.

*Kilde: Arild-Hauge.com og no.Wikipedia.org

Legg igjen en kommentar

