Min sminke historie!

28 Nov

Jeg ble tagget av underbare AinaK, som skriver bloggen Pudderkvastrabagast til å svare på noen spørsmål. Er visst en blogge-greie. Jeg lagde dette på en måte om til et innlegg istedet. Noe som passer bra siden det er en liten evighet siden jeg la ut innlegg. Her er mine svar på hvordan sminke kom inn i livet mitt. Og ble til noe som betyr noe for meg, iallefall litt; I hverdagen og spesielt til fest.

– Mimre-mimre, om forgagne tider i klesskapet –



1. Hvor gammel var du når du begynte å bruke/leke/interessere deg for sminke?

Litt sånn hipp-som-happ med mammas leppesift alla «Jokeren», og vaselin som hårkur som 3-4 åring. Fikk veldig mykt hår. Lenge.

Så fra jeg var 9 år,  -fikk en slags palett av min kusine i julen, som så ut som en sånn som de voksne hadde. Stort.  I friminuttene bodde jeg så nærme skolen, at de jentene jeg delte interessen med, ble med hjem, så brukte vi mammas dekkstift som leppestift, blandet med den mest rosa øyenskyggen i ovennevnte palett 😀 Gikk for en sånn Brigitte Bardot-look. Husker ikke hvordan lærere og medelever reagerte på det.

+ Sminket meg i skjul på toget på vei til pappa fra Nordland fylke – Trondheim, var jo mere enn nok tid å bruke med fortsatt ovennevnte pallett. Om jeg hadde med en venninne, så var det litt do-papir i toppen og. Frisket oss opp til «normale» barneskole-elever før jeg/vi var fremme.

Og jeg hadde sminke-klubb i klesskapet mitt. Den paletten varte uhorvelig lenge. Men vi delte jo det vi hadde av sminke. Og som 11 åring invisterte jeg i en «dobbel» kajal (lyserosa i en ende, lyseblå i den andre enden) og en knæsj rosa leppesift. Begge fra IsaDora 🙂 (utover det overtok jeg det jeg kunne fra tanter, mamma og hadde bytte-klubb med sminke-klubb venninnene mine)

Hygienisk? Nei. Vakkert? Selvfølgelig 😉

2. Når begynte du å sminke deg?

Brun kajal, stjålet fra mamma, 12 år. Tykk strek på øvre øyelokk var fast til langt uti tenårene. Gjorde vel fra meg meste av lekingen fra 9-12 års alderen, og lite penger å bruke på sminke. Begynte å seriøst kjøpe sminke i 20-års alderen. Mange bomkjøp, basert på hva «sesongen» brakte med seg av farger. så jeg gav opp en stund. Men så ble jeg mere og mere interessert i effekten sminke kan ha på en persons utseende, fargelære osv

3. Favorittmerker

EverydayMinerals, Mineralissima, JaneIredale, IsaDora. Er de merkene jeg pr.nu bruker Eh… er i en utprøvningsfase akkurat nå. Er merker som er absolutt dyrevennlige, og også  så naturlige og økologiske som mulig, jeg bruker og søker videre etter. Også, og spesielt, når det gjelder hudpleie. Men dette er ikke et innlegg om hudpleie.

4. Hva betyr sminke for deg?

Å friske seg litt opp ekstra på en allerede god dag, eller gjøre en ikke så god dag bedre. Evt. muligheten å skjule seg, sette opp en maske.

5. Om du bare kunne bruke 4 sminkeprodukter; Hvilke?

Pr. nuh: Jane Iredale flytende foundation, Kajal – øvre øyelokk og nedre (brun eller grå), og kajal på våtkant (hudtone), rosa/naturlig øyenskygge. + Leppepomade, men det er ikke sminke. Det er pleie.

6. Hva er favoritt tingene med sminke?

Å fremme sine positive trekk, gjøre det beste av hva naturen, åndene, og englene gav meg (og skjule de mindre heldige genene har skylden for) Og det å kunne «ta av» og gjøre litt ekstra, ekstra utav seg selv, gøy å bli en annen versjon av seg selv 😀

7. Hva synes du om billig versus dyr sminke?

Jeg kan finne bra billig og bra dyr sminke, jeg går for de merkene som er dyreetiske, har naturlige ingredienser. Fortrinnsvis også økologiske. Elsker å finne BRA men dog billig sminke. Det er fullt mulig, kommer litt ann på hva man legger i definisjonen på «dyrt&billig&bra&dårlig»

8. Beste rådet til en nybegynner:

Ha det gøy. Alene, med venninner  (og kompiser?) og lek dere.

Utfra aldersgruppe: Barn – Få storesøsters/mammas avlagte – Lek deg. (mammaer, les mine svar på spm. 1 og følg med, eller vær med å leke… 🙂 )

Seriøs tenåring –  Innvister i gode koster (de vil du jo og bruke når du blir mere seriøs) Alt er lov, fin DIN stil, og dine farger, men plukk gjerne opp noen råd på veien… Og gå for naturlig ute og lek deg hjemme, den første tiden 😉

Surf på nettet, Sigma og tikei.se, har gode koster, TiKei fører og god mineralsminke som de i likhet med EM, Mineralissima har billige prøver. (Se min side «Nettbutikker«) Og hygiene, lær koste/sminke-hygiene. Herpes-munnsår og sti på øyet er aldri lekkert, men fysisk ubehagelig. Er noen produkter brukt av noen med utbrud, voila, der fikk du det og.

9. Sminkemote, jeg aldri helt tok poenget med.

Neonfarger, og det å følge moten.

10. Hva synes du om skjønnhetssamfunnet på YouTube?

Følger ikke med, så aner ikke. har noen bloggere jeg følger og lar meg inspirere av. Det er det.

Men om det er sånn typisk jante-jente opplegg, som jeg har sett rundt om på nett-verdenen og i det virkelige liv, hvor poenget er å dytte hverandre ned og pisse alt av kvinne-kjønn i trynet, sånn at man til tider (ubegrunnet) føler seg beklemt over å ha innover-kjønnsorgan – Så er det like greit å sulle rundt i eget univers, plukke med meg det jeg synes er bra. Er kvinne nok til det 😉

Følger den positive følelsen som kommer av den gode energien.

 

Legg igjen en kommentar

