Endelig er klokka riktig att.

31 Oct

Høstbilde med klokke som stilles tilbake.Sommertid var jo hipp som happ hvert år fra 1916 frem til 1980 hvor det ble bestemt her i Norge at den skulle være fast hvert år. I mai 1965 ble imidlertidig sommertid avskafffet. Men fra 1980 så ble den som sagt innført att (hadde vel lite annet å gjøre disse som bestemmer el.no-slikt det året…) Noe jeg egentlig ikke helt kan skjønne vitsen med nå i vår siviliserte/teknologske verden, da sommertid ble innført for å utnytte dagslyset mest mulig, og spare strøm. Uansett så syns jeg at man skal gå for en tid, ikke denne sullingen frem og tilbake, speielt med tanke på de tåpelige grunnene man har lagt til grunn for å innføre sulletid.

Sommertid har bakgrunn i at Benjamin Franklin kom med ideen om sommertid i et essay i 1784, mens briten William Willett i 1907 publiserte mer konkrete planer om sommertid, et forslag om å stille klokken fram 80 minutter for å spare energi. Likevel var det først under første verdenskrig at sommertid ble innført, og klokken ble som regel bare satt fram 60 minutter. Tyskland og tysk-okkuperte områder var først ut, ved å stille klokken fra 23.00 til 24.00, 30. april 1916. En rekke andre land i Europa, inklusive Norge fulgte etter samme år. 1979 var det siste året hvor Norge hadde normaltid hele året.

Nå er jo sommertid bare til besvær, og småbarnsforeldre, og barn og kyrne og hønene og bøndene (og jeg) fortviler. Og man får sove en time kortere i begynnelsen, til man venner seg til det.

For Norge og de fleste land i Europa varer sommertiden fra siste søndag i mars kl 1 UTC/GMT til siste søndag i oktober kl 1 UTC/GMT. I lokal tid stilles klokken i Norge fram fra klokken 2 til 3 om våren, og tilbake fra 3 til 2 om høsten.

Ti av genene våre er så viktige at de blir kalt klokkegener
Alle mennesker har en innebygd genetisk klokke som avgjør når på døgnet vi er mest våkne. Det sier seg selv at dette er viktig og skaper blant annet store problemer for mange i oppveksten som må tvinge seg til en annen tidsrytme. Forskning viser at kroppen helst ønsker å gå på vintertid hele året.
Sommertid – vintertid — tid, uansett en balansekunst!

Tiden går jo uansett.
Når den ikke står stille, men det er jo mere en følelse.
Huske triks:
  • Om våren skal hagemøblene frem = klokken frem en time (sommertid, argh 1 time mindre søvn, slakt og knus hver skapning som går i veien den første tiden)
  • På høsten skal hagemøblene tilbake i boden med = tilbake en time (vintertid+skjønnhetssøvn1 hel time ekstra i begynnelsen, kos og klem til alle 😀 )

Litt grundigere innføring i hvorfor og svada  HER

I Norge har jeg ikke funnet noen forening som jobber mot sommertid, men det har de i Danmark ikkesommertid.info , å bli medlem der gjør man via å melde seg inn i facebook gruppen «Landsforeningen mod sommertid» (jeg syns den egentlig bare burde bli kalt : «For jevn normaltid hele året» 😉 ) evt. kontakte formannen Jørgen Bak. En underskriftskampanje har de og satt i gang: Abolish European Summer Time. Jeg ble nr 1090 🙂  (liten edit; Min Kollektiv Strøken husvert hisser seg også, og støtter oppom og ble 1094! Hurra og kake)

Akkurat som hver journalist skriver ett eller annet om sommer/vintertid, hver gang de to gangene i året klokka stilles. Så har jeg vist en tendens jeg og å skrible litt, og spesielt ved sommertid, hisse meg litt opp.

Ha en fortreffelig ekstra time med søvn!

 

 

Å stille klokka sponset jeg ved å gjøre det selv

2 kommentar to “Endelig er klokka riktig att.”

  1. Veronica/Mentale Godtepose 28. mars 2011 kl. 12:44 #

    Jeg er enig der at vi kanskje ikke akkurat sparer så mye strøm osv nå når strøm og lys er så lett tilgjengelig likevel. Det blir jo bare surr i ukesvis uansett.

    Lik

    • Vendis 28. mars 2011 kl. 12:51 #

      Dataen og mobilen stilte seg selv, men stereoanlegget og ovnen nekter jeg å stille. Hah! Eg gjer opprør i mi ega stuggu 😉 + jeg la til ei ekstraklokke på dataen med riktig tid. Ekstremist? Meg?

      Lik

Legg igjen en kommentar

