Nettvett; for Store, mindre og enda mindre

6 Oct

Voksne og nettvett; Jeg velger jo selv hva jeg vil skal ut om meg selv, lett at det glipper og den som vil kan få søkt deg opp. Noen er fremme med alt eller litt av navn, alder, bosted, navn, utdanning, jobb, inntekt osv. Voksne er da også i større grad istand til å passe seg selv, og vite hvor grensene går.

Jeg vil holde slikt for meg selv, ikke fordi en eller annen seigrumpa fremtidig arbeidgiver søker meg opp og ikke ansetter meg pga noe som er tatt ut av sammenheng og nett. Nei, fordi jeg er en forsiktig og privat  person bare, selv om det ikke er lett i disse tider, Achhh…

Navn og fødselsdatoen min på fb er ikke engang ekte (mine fb-venner vet jo selvsagt det er meg bak aliaset da), aksepterer ikke (sjelden) venneforespørsler fra folk jeg ikke kjenner. Ergo jeg er en privat/paranoid/prinsipiell/nett-vett dame, som hater skatteliste søk, gulesider, og å være tilgjengelig for folk jeg ikke vet hvem er osv. osv.

Info om meg selv, gir jeg til de som kjenner meg i virkeligheten, er vel en del av det å bli kjent… (og til nettbutikkene, og noen bloggere; av nødvendighet), da kun relevant info. Skal jo ikke mange minuttene med nettsøk på mennesker/bloggere før man kan finne ut alt fra stjernetegn—> inntekt—> bosted/adresse—> m.m. Skummelt, og ikke på en god-se-på-grøsser-på-tv-med-sin-bedre-halvdel måten. Jeg vil vite om/kjenne de, som kjenner/vet om meg, for å si det kort.

XOXO 😉

 

Ps; Jeg vil si noe om de som ikke kan styre eget nettvett, og er tøffere i sitt eget hodet enn når det gjelder; Barn/tenåringer.

Mange nettsteder der ute som kan kan lage en brukerprofil, med et kallenavn, eller eget navn (eller man vet jo ikke hvem som er hvem bak uansett) Og nettet kan jaggu brukes til mye morosamt, men alt som kan brukes, kan og misbrukes.

Jeg har små søte familiemedlemmer, som bruker nettet flittig, med blogg, fb osv med videoer, bilder og  «dagens outfit» (den ene 13 åringen så ut som om noe som kunne blitt bestilt fra russland eller noe) med e-post adr og fullt navn og bosted tilgjengelig.

Jeg kan ikke fatte å begripe at foreldre kan være så #»*?¤ naive der de setter barne/tenårings-yngelen alene foran en datamaskin med nett-kamera og tror småripsene klarer seg selv, de er raske på teknisk bruk ang data og nett, men de har jo ikke mye lærdom/erfaring eller evnen til å forutsi konsekvenser av sine handlinger. Sett nok av blogger med mindreårige/eller andre som burde blitt beskyttet mot seg selv hvor alt av personalia er lagt ut. Rene nettbutikken.com for de med grumsete hensikter.

Også er det det hva noen legger ut; En blogg jeg kom over satt ei da 15år gammel jente og skrev om foto, familien (uskyldig) og sexen hun hadde med kjæresten! Hadde hun vært 10år eldre så eh..javel, men denne jenta på 15, har da laget en blogg under hele sitt navn (tittelen på bloggen…karinordmann.com lissåm), lagt ut bilder av seg selv, og betrodd seg langt ut i det hinsides, om endel intime ting. Barn er barn, og tenåringer er tenåringer (=barn med en dæsj ekstra stahet og stå-på-egne-ben-vilje) og hva barn/tenåringer ser i sine naturlige naive aksjoner og uskyldige, men  og noen ganger utprøvende atferd, er det mentalt forstyrrede voksne som tar det som et spill og invitt til noe annet.

Og enda mere overrasker det meg at foreldrene/omsorgspersonene ikke sjekker hjemmesidene/bloggene og fb/ nettby/blink/blonk-profilene (eller hva nå alt det heter) Og rett og slett ikke vet, eller har oversikt over hva slyngel-yngelen har for seg.

Nok om det.

Følg med yngelen deres der ute som har barn med data/nett. Ser ikke noe galt i det jeg, at foreldrene tar kontrollen og får både brukernavn/passord til hva andre har muligheten til å få tak i. Nå snakker jeg om nett, ikke private soverom/dagbøker osv. Men hva andre kan få se av ditt avkom, skal vel du som omsorgsfull omsorgsperson ha kontroll på. Hva yngelen gjør når h*n er flyttet for seg selv, har man vel ikke kontroll på, men lærdom i tiden som man kan ha kontroll, som står til dagens standard er ikke å forakte.

 

Legg igjen en kommentar

