Bjuti blågg og Hollywood(land)

20 Aug

Det originale Hollywoodland skiltet i 1923

Litt fra meg om viktigheten av skjønnhetsblogg og litt indirekte om selveste Hollywood.

Dette er det nærmeste jeg kommer et beauty/bjuti/ skjønnhetsinnlegg, akkurat nå.

Og «Hollywood» eller i allefall skiltet, har faktisk med det å gjøre, ikke fordi jeg skal skrible litt om den herlige sminken til *valgfri-kjendis-navn* men fordi Hollywoodskiltet fikk meg til å innse hvor skjønnhetsblogg fiksert jeg er. (Jeg er også faktafiksert, noe jeg i motsetning til beauty-blogg fikseringen faktisk var klar over…)

Jeg var hos min venn H. Og som alltid så går praten om løst og fast, konspirasjonstorier, politikk, filosofi og masse hjerne/inte-inte-lure ting og det siste innen konspiratoriske dokumentarer og masse moro av alt man har i hodet uten å måtte tenke på hvor teit det virker for andre. Av en eller annen grunn kom vi inn på Hollywoodskiltet. Jeg mente nemlig at skiltet ikke stod som orginal, at en eller annen bokstav hadde ramlet ned og at det er tilfeldighetene som gjorde Hollywood til Hollywood. H mente bestemt nei, det var sånn det alltid hadde vært. Jeg må jo også nevne at vi satt der, så sosiale som dagens  moderne mennesker kan være, med hver vår data. Men mot normalt hiver jeg meg ikke over data og søkermotor for å bevise at jeg har rett og H har FEIL (var nemlig en grunn til det…). Så jeg sier at han kan søke det opp da, siden han var så påståelig. Han sier jo det samme til meg. Selvsagt.

Det var da jeg svarte «Nei, det kan jeg ikke, for jeg er leser bjuti blågg nemlig»  Holder man på med noe viktig, så holder man på med noe viktig.

Hollywoodskiltets historie; Skiltet stod opprinnelig som «HOLLYWOODLAND» fullsatt med lyspærer, satt opp rett og slett midlertidig, for å promotere et byggefelt i i skråningen ovenfor skiltet i 1923, og var kun ment å være der midlertidig i ca 1oghalvt år. Det var først i 1949 at Hollywood Chamber of Commerce bestemte at «land» skulle fjernes. Ettersom årene har gått siden 1923 så har det vært hipp som happ med vedlikehold, og utseende på skiltet. Og i 1932 tok skuespillerinnen Peggy Entwistle livet sitt da hun hoppet i døden fra bokstaven H, kort tid etter hennes siste film «thirteen Women»

I forbindelse med reklame for produkter og filmer har det oppigjennom årene blitt utført variasjoner av navnet. Men «Hollywood» som det står pr i dag er nok for å bli, er uansett ikke tillat med forandringer på skiltet, heldigvis når jeg leser på Wikipedia hva som har vært av endringer. «Uscwood»-i forbindelse med USC-UCLA fotballkampen, «Perotwood» for å støtte kandidat Ross Perot under presidentvalget-92 og «Hollyweed» iforbindelse med lovforslag om, ja, JA til weed osv. osv.

Da lærte man noe den dagen og. Uansett intensjoner, forandringer, tragedier og ytre påvirkning. Skiltet lever sitt eget liv, som det selv vil.

Og jeg konkluderer er jo at selv om jeg tok feil i at det var bare en bokstav som hadde ramlet ned, så hadde jeg mere rett enn H. Ha!

Ha en fin fin kveld

VENDISWOOD

Legg igjen en kommentar

